Det er noe spesielt med å bo i en hytte i naturen. Du slapper av, alt smaker bedre, alt ser vakrere ut, magisk! Du reiser tilbake til en tid da livet var enklere. Et øyeblikk med refleksjon og, fremfor alt, nytelse og drømmer om de skjulte menneskene... Du vil bruke tiden din på det, i stedet for å tenke for mye på hva du faktisk skal spise, hva du har på lager i hyttas spiskammers, og hvordan du skal tilberede det uten å ta en kjapp tur til supermarkedet. Som ofte ikke er i nærheten, fordi den hytta skal jo være avsidesliggende, ikke sant? Dette fikk meg til å tenke. Hvor fantastisk ville det ikke vært om du kunne organisere det på den måten uten for mye styr.
Fordi Hyttekos definitivt starter på kjøkkenet, tror jeg. Med deilige smaker og aromaer og rett og slett velsmakende ting. Som også er sunt for deg. Fordi det er det hyttelivet i naturen vekker i deg: et ønske om å nyte rene smaker, å være sunn, å nyte god mat og å hvile. Ville det ikke vært praktisk om du kunne ha det med deg raskt og enkelt? Derfor har vi laget denne produktserien: med syltetøy, tørre blandinger og holdbare ingredienser som tørkede urter og krydder. Som du ganske enkelt kan la stå i hytta til neste gang.
Fra Hurdal Hjemmebakeri til din hytte: Ekte bakst og krydder og syltetøy for den gode fjellstemningen, fordi hyttekos starter på kjøkkenet! Det er også noe eventyrlig og magisk over hyttelivet. I skogen med alle lydene, fargene, luktene, og hvem vet hva annet? Produktene nedenfor har derfor noe som knytter seg til det. I hvert fall for meg.
Mer produkter kommer i fremtiden! Noen av produktene er også tilgjengelige ukentlig på Kongla Kafé i Hurdal fra juli 2026. Du betaler meg direkte via Vipps.
Hallo alle sammen, for en gøy dag igjen i dag!
Vi var på sommermarkedet på Molstad Landhandleri og møtte noen hyggelige folk der igjen, handlet litt og hadde gode samtaler med nye og tilbakevendende kunder! Det er hyggelig å høre at flere og flere synes brødet vårt er så deilig. Det er en stor kompliment og den beste reklamen en liten bedrift kan få! Så takk for det!
Også veldig fornøyd med den hyggelige kontakten med de andre bodene og arrangørene! Varm og gjestfri! Brødet var utsolgt innen 13:30; tydeligvis burde jeg ha bakt mer! Eplepaien var en suksess igjen, hyggelig!
I dag tok vi også med oss flere nye produkter, inkludert nøtteknekkerne våre og nøttegranolaen vår. Dere får høre mer om denne spesifikke nye produktlinjen med navnet "Hyttekos", men jeg er veldig fornøyd med de positive reaksjonene på den. Tross alt var dagen i dag en slags testdag.
Vi gleder oss til årets neste tredje matmarked på Hulderhaugen Museum i Hurdal!
Nyheter på lokal jord! Vi har inngått et samarbeid med Audun Ødegaard fra Reint mjøl i påsan fra Ødegaarden . Så kult er ikke det! På siden hans kan du så vidt se de små plantene som vokser inn i melet ditt! Jeg elsker dette! Bare tydelig og transparent i kommunikasjonen sin om produktet sitt!
"På Ødegaarden har Ødegaard slekta holdt til i mange generasjoner. Gården ble frem til 1985 drevet som et tradisjonelt vekselbruk med ku, gris, høner, sau, hest og skog. Etter dette har det vært ensidig korn, noe høy og skog. Audun tok over gården i 1991 som 21 åring og drev dette konvensjonelt i 30 år. I 2020 ble noe av innmarksarealet på 500 mål lagt om til økologisk, med plan om selge kortreist mjøl fra egen gård. Gleden av å folge kvalitetsprodukter fra jord til bord er drivkraften! Rett etter maling blir alt mel grundig prøvebakt av kona Hege."
Vi kom i kontakt gjennom Rebekka Bond (Reko-ringen Lillestrøm), (Takk Rebekka! ) og jeg bakte og testet surdeigsbrød med hans økologiske steinmalte speltmel. Og naturligvis var brødet deilig! Til og med litt krydret på smaken! Så lokalt vil du at det skal være! Foruten det fantastiske melet sitt, er Audun også bare en veldig hyggelig fyr! Så det er en glede å gjøre forretninger med ham!
Du kan kjøpe melet hans direkte fra ham eller hos Romeriksmat med venner på Jessheim og kanskje snart direkte fra meg også. Speltmelet hans har et proteininnhold på ikke mindre enn 15,6 gram per 100 gram!
Jeg er fornøyd med dette samarbeidet og vil snart dele flere nyheter om produktene våre som bruker melet hans!
Nyheter 28. juni 2026 : Så stolt! Den lille hagen vår, Elvetre Hagen, registert hos Matillsynet some en del av Hurdal Hjemmebakeri! Vi hager helt uten kunstgjødsel eller plantevernmidler, noe som resulterer i begrenset avling!
Siden vi flyttet til Norge for tre år siden, har vår fremtidsdrøm alltid vært å ha vår egen grønnsakshage, frukthage og en liten gård. Disse planene blir stadig mer virkelighet. Vi bor på et steinete platå, så vi prøver fortsatt å finne ut hvordan vi skal dyrke jorden, og klimaet er selvfølgelig veldig annerledes enn det vi var vant til. Men sakte, men sikkert blir det mer og mer virkelighet. Navnet er basert på den store sølvgranen vår i hagen og elven ved siden av huset. Vi kom opp med navnet for fire år siden, godt over et år før vi kom hit. Nå er hagen nesten ferdig og trenger bare å begynne å vokse. For eksempel har vi hatt et drivhus og en grønnsakshage de siste to årene. I tillegg har vi nå diverse bærbusker, frukttrær og kjøkken- og hageurter. Vi dyrker også grønnsaker, blomster og tomater igjen i drivhuset vårt og ute i grønnsakshagen! Vi vil definitivt spise noe av dette selv, men vi kan også begynne å selge en del. Mens mange har en bærbusk i hagen sin eller plukker skogsrens selv, kjøpes syltetøyet vårt absolutt også på markedene. Så hvem vet, kanskje i fremtiden. Og til slutt er det en fremtidsplan knyttet til dette. Jeg ville virkelig elsket kyllinger og moskusender. Det har jeg drømt om siden jeg var liten jente! Den svenske TV-serien Nils Holgersson med gjessene har absolutt påvirket det også :-) Vi må bare finne ut hvor vi skal bygge et hønsehus til dem og hvordan vi skal holde dem varme om vinteren. Vi har sett på det gamle dukkehuset som står her i hagen til det. Akkurat nå er det fylt med hagemøbler. Men jeg er sikker på at det vil ordne seg i fremtiden også.
PS. Der er utviklinger som involverer nye produkter som syltetøy, urter og tørrblandinger fra vår lille frukt- og urtehage, Elvetre Gårdshage. Vi er for tiden i en prosess med Altinn og Mattilsynet angående disse. Utrolig spennende!
Årets første marked: vårmarked på YX Hurdal. Det var en morsom dag! Masse sol, masse vind, mange besøkende, hyggelige samtaler (jeg i min gebrokkene norsk/engelsk-blanding, hahaha) og litt god handel også. Brødet og focacciaen var populært, så de ble utsolgt i god tid. Jeg tar med litt mer til neste marked. Eplepaien i skiver var også en hit, så den kommer tilbake neste gang også. Og bivoksbrødposene solgte som varmt hvetebrød. Supert! Men det som også skilte seg ut var at en rekke besøkende (innbyggere i Hurdal) aldri hadde hørt om oss, selv om vi har vært her i over et år! Så vi deler kanskje ut noen flyers på neste marked, hahaha.
Å lage surdeigsbrød er en kompleks prosess som kan ta flere dager. For å forklare dette har jeg skrevet en egen side, slik at du får et bedre inntrykk av håndverket, kjærligheten og tiden som går med til å lage dette brødet. Dette kan også bedre gjenspeile hvorfor du ikke bare kan legge inn en bestilling i siste liten, og hvorfor jeg bare baker brød på bestilling og ikke har en butikk. Det kan også bedre gjenspeile prisen på et enkelt brød.
Hjemmelaget mat er viktig for oss. Det bremser deg. Så rart som det høres ut. Fordi de fleste vi kjenner synes faktisk at hjemmelaget mat, å lage et måltid fra bunnen av, er veldig stressende. Så du griper tak i raske og enkle løsninger, som gjør deg sulten og utilfreds. Og det er ikke det du vil. Det er ikke det vi vil. Men med et travelt liv har du ikke alltid tid eller bare fantasien til å starte matlagingen. Å planlegge menyene og lage den ukentlige handlelisten føles bra på fredagskvelden, fordi du virkelig vil gjøre ting annerledes neste uke. Men så kommer livet i veien, og du ender opp med et kjøleskap med dårlig mat neste helgen. Men det finnes en løsning, ja?
Du kan lage to måltider på én kveld og spise det samme den tredje dagen. Eller du kan fryse måltidene. Eller du kan spare tid med ferdige mikser, slik at du mister tid på å hente den ene ingrediensen fra supermarkedet. Det krever litt justering. Men.... For det som skjer, er at når du planlegger måltidene dine tidlig i uken, har du kanskje ikke lyst på det senere i uken. Og dermed drar du til supermarkedet igjen, mens du har et fullt kjøleskap og fryser hjemme. Du har kanskje til og med den ene ingrediensen et sted bakerst i skapet, men du glemmer det bare, hver gang!
Derfor er det viktig å vite hva du har i skapene dine og hvordan du kan lage mat med det. Ha et velfylt spiskammers, så kan du alltid lage noe du liker. Du kan skrive med en tusj på fryserdøren hva du har inni, slik at du endelig kan spise opp fryseren. Det samme gjelder skapene dine. Heng en liste på innsiden av dørene dine med hva som er der. Ikke legg ting på de øverste hyllene hvis du er liten som meg. Fordi du enten ikke kan nå det, eller du glemmer det. Bare la dem være tomme, om nødvendig.
Så sørg for at du har en liste over måltidene du spiser regelmessig og som du virkelig liker. Sørg for at du har rikelig med disse produktene i huset, slik at du alltid kan falle tilbake på dem. Det sparer deg ekstra tid, stress eller turer til supermarkedet der du alltid kjøper mer enn du trenger, spesielt fra godteboden rett før kassen (smart plassert), hvor du kjøper ting mens du venter i kø, fordi du er sulten, og derfor begynner å småspise i bilen på vei hjem eller mens du lager maten. Som du så ikke spiser opp igjen, fordi du ikke lenger er sulten. Vi har alle vært der, ingen grunn til skyldfølelse. Det skjer fortsatt med meg også.
Begynn med å rydde i skapene dine. Alt som er over dato, åpnet, tørket ut osv. - kast det. Maskiner du aldri bruker, sett dem på loftet. Slik at de ikke lenger kan stirre på deg og få deg til å føle deg skyldig. Lag deretter en liste med måltider du virkelig liker, involver hele familien. Mat, drikke, snacks osv. Fra den listen kan du deretter finne ut hva du trenger å kjøpe ferskt (for eksempel eggs, grønnsaker, meieriprodukter og frukt) og hva som kan fryses eller tørrlagres.
Lag en ny liste over alt som allerede er i skapene/fryseren din: mel, sukker, salt, pepper, krydder, tørkede urter osv. Og lag din egen handleliste. Dette varierer selvfølgelig fra familie til familie, men prøv å bare handle én gang i uken. Ja, bare én. Kjøp for eksempel varer i bulk hos Reko-ringene. De er i forskjellige byer hver 2. til 3. uke. Du kjøper lokalt og uten for mange tilsetningsstoffer. Skaff deg et ekstra kjøleskap hvis du trenger det i garasjen. Det har vi.
Dette er hva vi har i spiskammerset vårt:
Tørkevarer: forskjellig mel, krydder, tørkede urter, forskjellig sukker, tørrgjær, forskjellig nøtter, tørrmelkpulver, kakaopulver, bakepulver, natron, salt uten jod, vaniljeekstrakt, havregryn, rugflak, byggflak, hveteflak, forskjellig frø, honning, mørk syrup, lønnesirup, hjemmelaget løvetannsirup, diverse hjemmelagde buljongpulver, hjemmelaget granola, hjemmelaget brødsmuler, hjemmelaget Nesquick, tørket løk, rosiner, tørket frukt som tranebær, tyttebær, mango, dadler og fiken, næringsgjærflak, tørkede sopper fra skogen/hagen min, og tørkede blomster som ringblomst og kamille.
Mat: kidneybønner, svarte bønner, røde linser, hvite bønner i tomatsaus, hjemmelaget passata, tunfisk på boks, sylteagurk på glass, hjemmelagde syltetøy, mais på boks, ananas på boks, eddik, ketjap, soyasaus, balsamico, ris, makaroni, tagliatella, kaffe, te, hjemmelagde limonadesirup, olivenolje, solsikkeolje, kokosolje, wraps (eller hjemmellaget i fryser), majones, sjokolade til baking, kjeks, hjemmelagde syrup som nype syrup, hjemmelaget peanøttsmør. Du kan også ha syltet fisk her, som sardiner.
Den kalde kjelleren: løk, poteter, andre grønnsaker som gulrøtter, rødkål, spisskål, grønnkål, sellerirot, pastinakk.
Fryser: kylling i forskjellige former, kjøttdeig, svinekoteletter, pølser, hamburgere (som vi kjøper en halv gris + elgkjøtt hver november), fisk i forskjellige former (vi kjøper også disse i løsvekt fra fiskebilen som kommer innom), hjemmebakt brød, hjemmebakt pasta, hjemmebakt naanbrød, iskrem, men også spinat for eksempel og jordbær/bringebær/blåbær/rips/nype fra hagen vår, bacon slices, og ferdigstekt hjemmelaget kjøtt. Når visse grønnsaker er på salg, kan du for eksempel blanchere rødkålen og legge den i fryseren, og gjøre det samme med blomkål, brokkoli og gulrøtter. Selv med potetmos!
Den kalde kjelleren/kjøleskap: yoghurt, melk, smør, egg og ferske grønnsaker som brokkoli, blomkål, agurk, salat, grønne bønner, purre, salat, augurker, forskjellig ost, krem, kremost. Vi blancherer noen grønnsaker fra hagen og fryser dem også.
På disken: frukt som bananer, epler, druer, mandariner, appelsiner, mango, avokado, tomater og surdeigsstarter min (2 år gammel nå!)
Og selvfølgelig har vi også ting i huset som litt chips, brus osv. Men det er ikke matvarene fra spiskammerset.
Dette er bare for å gi deg en idé, men når vi handler dagligvarer, er det vanligvis bare for å fylle kjøleskapet og disken. Resten varer lenge, fordi vi kjøper disse i store kvanta eller i store pakker. Også veldig praktisk når du er syk eller det er for mye snø ute til at du kan forlate huset. Eller når du har uventede gjester!
Alle oppskriftene på denne nettsiden kan lages med ingrediensene ovenfor.
Bilde av passata min
Flere avgjørelser å ta. Og denne er en tøff en. Men nødvendig. I Nederland har vi et ordtak: Skorsteinen må ryke. Det siste året har vi prøvd å selge brød i den lokale Byggevare butikken. I løpet av sommeren har dette gått ganske bra. Men nå om vinteren har vi opplevd en jevn nedgang i salget siden november. Noen uker selger vi ingenting, noen dager er det bare to brød, siden den ene trofaste kunden kommer hver uke (jeg finner en løsning på dette, hvis de vil). Det koster meg imidlertid en hel arbeidsdag å lage disse brødene, og fryseren min fylles opp etterpå. Jeg hadde frysesalg med rabatt noen dager, andre dager ga jeg det bare bort til naboer eller spiste dem selv. Det var imidlertid ikke tanken med å selge lokalt i sentrum. Overskuddet oppveier ikke mengden arbeid. Og det er derfor jeg har tatt beslutningen om å ta en pause fra salget her. Jeg vil fortsette å selge på Sesong i Eidsvoll, samt ta imot private bestillinger. Håper på din forståelse! Vi er veldig takknemlige for støtten til Henriette og Byggevare til brødskapet vårt.
Bilde av min Kanelboller med glasur
Vi trodde januar ville bli en roligere måned for oss. Fordi alle stort sett bruker penger på jul, og ja, det snør jo hele tiden! Likevel har det vært en måned som alle andre måneder. Mange bestillinger, og vi har det kjempebra på Sesong. Så mye at vi bestemte oss for å ta en liten pause i februar. Litt nedetid før våren setter inn! Vi er fortsatt veldig takknemlige for å ønske så mange kunder velkommen hver uke. Det har vært spørsmål om å åpne en butikk. Men det kommer vi ikke til å gjøre. For mange regler og forskrifter og ikke nok daglig virksomhet i selve Hurdal. Så nei, ingen butikk for oss. Bortsett fra å spare husleiepenger, liker vi at vi kan dele tiden vår mellom barna våre og bakeriet vårt mens vi jobber hjemmefra. Hvis vi åpner en butikk, må vi gjøre det et stykke hjemmefra (som Eidsvoll eller Råholt), og det ville ikke fungere for oss. Vi har også blitt kontaktet for å delta i en anbudskonkurranse utarbeidet av lokalsamfunnet her i Hurdal for å levere brød og bakverk til eldrehjem, skoler kafé eller lignende i Hurdal. Mengdene de ba om er ikke noe vi kan tilby med tanke på våre andre kunder og forretningspartnere eller kapasiteten bakeriet vårt har. Det er bare meg som driver bakeriet. Selv om vi setter stor pris på å få muligheten til å delta i denne anbudskonkurransen, takket vi nei. Så ja, det er mange utbygginger, men bakeriet vil forbli det samme som det har vært det siste året. Vi liker å være en liten bedrift, og på denne måten kan vi sikre den beste kvaliteten, bakt på den mest familiære og vennlige måten. Vi er ikke bare her for pengenes skyld. Vi er en bedrift, ja, men kjerneverdien i virksomheten vår er å bake godt, sunt brød til lokalsamfunnet. Hvis vi blir for store, vil den kjerneverdien være i fare. Vi ønsker å være en liten lokal bedrift, og vi tror dette er veien å gå. Folk vil komme eller ikke, men å ha en butikk eller store bedrifter som kunder vil absolutt ikke sikre det.
Vi i Hurdal Hjemmebakeri ønsker alle en god jul og et godt og sunt 2026! Bakeriet vårt har hatt en fantastisk start på året som har gått, og vi er takknemlige for all de hyggelige ordene! Vi er glade og henrykte over at nye kunder finner oss, og at eksisterende kunder stadig kommer tilbake. Vi vil også gjerne takke folkene i Sesong Eidsvoll og i Byggevare Hurdal for det fantastiske samarbeidet i året som har gått. Vi sees igjen i det nye året!
Litt informasjon om honningen vi bruker i noen av produktene våre, inkludert brød. Ordntli Honning er en lokal honing laget i Hurdal. De blomster: bringebær-, hvitkløver og løvetannblomster! Honningen er produsert av bier som er drevet frem uten bruk av veterinærmedisin eller organiske syrer. Jeg synes dette er en veldig fin honning, en sterk krydret smak! Også deilig på rundstykke med smør!
Det er på tide med en ny nettsidebygger, slik at jeg kan holde den oppdatert selv som dataanalfabet og slipper å spørre mannen min hele tiden. Han har rett og slett ikke nok tid, og dessuten er det min jobb, så jeg vil kunne gjøre det selv! Fra nå av vil det bli hyppigere blogginnlegg, men for de siste nyhetene kan du følge oss på Facebook!
Bygdedagen i Hurdal, vår første gang. En hel dag med regn! Men likevel fant over 30 kunder veien til oss! For en moro! Vi hadde med oss alt mulig for å smake på og selge: brød, paier, focaccia, kjeks, syltetøy, kanelsnurrer, kaker. Virkelig alt! Det var en fin dag, men forhåpentligvis blir det solrikt neste år!
Nå er vi enda enklere å finne på Høversjøvegen! Vi hadde tid til dette, siden kundene allerede ventet hos naboene våre på Møllefeltet! Men nå er vi godt synlige, og det merkes. Flere har allerede vært innom, men dessverre jobber vi bare på bestilling. Vi har ikke egen butikk; mattrygghetsloven forbyr det i våre lokaler! Men send oss gjerne en melding og følg oss på Facebook for siste nytt!
En stor nyhet er samarbeidet vårt med Sesong i Eidsvoll! Dette er relatert til overgangen vår til lokalt og økologisk, men vi så ikke dette komme! Vi tok kontakt for noen uker siden. Forrige helg besøkte vi Øyvind og Henrik fra Sesong. Samtalen, som varte i over to timer, fokuserte på drømmen deres om å gjøre lokale produkter tilgjengelige for lokalsamfunnet, og de spurte om vi ville være en del av det med brødet vårt! Vi hadde faktisk blitt anbefalt av Jøndal Gård i Eidsvoll, hvor vi også besøkte og hvor vi nå får eggene våre fra Braak Gård i Hønefoss.
Vi tok med oss noen av brødene våre, fordi man naturligvis vil la dem smake på hva vi har i butikken. Focacciaen vår ble en umiddelbar hit og ble nesten helt spist på stedet! Det var et veldig godt tegn! Min italienske (bis)nonna Elisabeth ville vært stolt over å vite at familieoppskriften hennes blir så populær 100 år senere. Så vidt jeg vet, er jeg den fjerde generasjonen som lager denne deilige focacciaen. Ekte håndverk, ingenting i blenderen, på grunn av de viktige boblene. Hver focaccia er individuelt laget med rosmarin, havsalt og olivenolje, inkludert en klype kjærlig familiehistorie. Og nå til de gode nyhetene! Denne focacciaen vil være tilgjengelig eksklusivt hos Sesong i Eidsvoll fra og med denne fredagen 27. juni, i et begrenset opplag, fordi den er håndlaget og fersk daglig. Vi er så stolte og takknemlige for at vi, som et lite, gryende familiebakeri, har denne muligheten til å dele vårt lokale familieprodukt med dere alle!
Folket i Sesong er alltid klare med et smil og kunnskap! Tusen takk!
Nå som bakeriet har vært åpent en stund og tar imot bestillinger, har jeg fått en del spørsmål om kjøkkenet. Når kunder kommer for å hente bakervarer, ser de ikke selve kjøkkenet. De kan derimot se hunden min, kattene mine eller barna mine – og det er forståelig at dette vekker spørsmål om matsikkerheten. Derfor ønsker jeg å gi et innblikk i hvordan kjøkkenet i bakeriet mitt fungerer.
Matsikkerhet og adskilt kjøkken
Mattilsynet anbefaler sterkt at man har et separat kjøkken dersom man selger mat som er laget i eget hjem. Dette bidrar til å forhindre forurensning fra dyrehår, smuss, insekter, støv og andre potensielle kilder. Det forhindrer også krysskontaminering fra husholdningsbruk ved at man bruker eget utstyr, egen vask, egne benkeplater, egne kjøleskap, frysere og ovner – kun for bakeriet. Derfor har jeg bygget et helt adskilt kjøkken bak en lukket dør i kjelleren. Denne løsningen gjør at jeg kan opprettholde høy kvalitet og god matsikkerhet. Jeg har kjøpt inn separat utstyr og redskaper – alt fra ovner til sleiver – slik at det ikke er noen overlapp mellom bakeriet og vårt private kjøkken.
Lagring og håndtering av ingredienser
I tråd med Mattilsynets retningslinjer oppbevares alle ingredienser til bakeriet adskilt fra husholdningens matvarer. Alt står i egne skap og i et eget kjøleskap. Ingenting blandes med den private husholdningen. Gulvene holdes frie for gjenstander, slik at det er lett å rengjøre og unngå støv og krysskontaminering. Jeg bruker mel i sekker på 1–5 kilo, som er lett å oppbevare på hyller. Jeg åpner kun en sekk når jeg skal bruke den, for å sikre ferskhet og unngå at noe står åpent. Siden jeg baker på bestilling, holder jeg et lite og oversiktlig lager. Alle produktene mine er merket med full ingrediensliste. I tillegg finnes en oversikt over allergener både på menyen og på nettsiden, slik at kundene kan ta informerte valg. Bortsett fra melet, oppbevares alle øvrige ingredienser – som olje, krydder, nøtter og frø – i lukkede glassbeholdere for å redusere risikoen for forurensning.
Hygiene og rengjøring
Bakeriets våtrom er et eget rom med nylagt betonggulv som er enkelt å rengjøre. Bakerikjøkkenet har nytt laminatgulv, også valgt for enkel vedlikehold. Våtrommet er utstyrt med varmt og kaldt vann, flytende såpe og papirhåndklær, i tråd med Mattilsynets retningslinjer. Som baker vasker jeg hendene hyppig. Jeg følger strenge rutiner for personlig hygiene: ingen smykker, ringer, øredobber, klokker eller halskjeder. Håret mitt er oppsatt og dekket med hårnett. Neglene er korte, rene og uten neglelakk. Ved håndtering av våte deiger bruker jeg engangshansker, som kastes etter bruk. All rengjøring loggføres – hva som rengjøres og hvor ofte. Jeg fører også oversikt over innkjøp og holdbarhetsdatoer. Siden jeg har daglig lagerbeholdning, brukes det aller meste fortløpende. Eventuelle varer som nærmer seg utløpsdato, flyttes til vårt private kjøkken, slik at ingenting går til spille.
Uthenting av bestillinger
Noen eldre bilder viser en hvit benkeplate – disse er fra tiden før bakeriet åpnet, da jeg fortsatt eksperimenterte på mitt private kjøkken. Nyere bilder viser brun benkeplate, som brukes i det profesjonelle bakeriet. Kundene henter sine bestillinger i husets forværelse, som også fungerer som kontor for min mann. Før henting rengjør jeg området grundig, og deretter flyttes de ferdigpakkede varene dit. Jeg oppholder meg i rommet til alt er hentet. Det er ingen dyr i området under henting. Selv om dette er like innenfor inngangsdøren, sørger jeg for at rommet er rent og at alle varer allerede er forsvarlig pakket inn. Noen dager henter kunder bestillingene sine fra bilen min. Bilen rengjøres ukentlig, og siden bakeriet åpnet har den ikke blitt brukt til å frakte dyr.
Etterlevelse og åpenhet
Hver søndag oppdaterer jeg regnskapet mitt i henhold til MVA og skatteinnlevering. Jeg håper dette gir innsyn og trygghet. Jeg gjør mitt ytterste for å følge kravene fra både Mattilsynet og Skatteetaten. Jeg ser frem til å ønske dere velkommen tilbake til bakeriet.